Vanaf het schooljaar 2021-2022 zal de taalscreening vroeger afgenomen worden, namelijk bij het begin van de leerplicht (5 jaar).
De school neemt de taalscreening af in de periode van 10 oktober tot en met 30 november. Dat gebeurt in alle scholen met hetzelfde instrument (KOALA), dat in opdracht van de overheid ontwikkeld is door het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven).
Op basis van de resultaten van de taalscreening zullen leerlingen die het Nederlands onvoldoende beheersen vanaf het schooljaar 2021-2022 een actief taalintegratietraject Nederlands moeten volgen. Dit kan door een taalbad of een volwaardig alternatief dat dezelfde resultaten bereikt.
Ook voor leerlingen die in de loop van het lager onderwijs instromen en het Nederlands onvoldoende beheersen om de lessen te kunnen volgen, kan de school beslissen dat zij een taalintegratietraject moeten volgen.
De nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs blijven voorlopig overeind. Het Katholiek Onderwijs had samen met de Steinerscholen en een aantal kunstscholen aan het Grondwettelijk Hof gevraagd om de nieuwe eindtermen te schorsen en te vernietigen. Op de vraag tot schorsing is het Grondwettelijk Hof alvast niet ingegaan. De nieuwe eindtermen kunnen dus ingaan op 1 september. Later volgt wel nog een uitspraak ten gronde.