Vanaf 1 september 2025 kunnen nieuwe minimumdoelen worden ingevoerd in het basisonderwijs in Vlaanderen. Deze doelen gelden voor het einde van het kleuteronderwijs, het vierde leerjaar en het einde van het lager onderwijs.
De nadruk ligt op een kennisrijk curriculum, vooral in de vakken Nederlands en wiskunde, met aandacht voor STEM (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde). De nieuwe doelen zorgen voor een systematische opbouw van kennis, zodat leerlingen niet alleen voldoende kennis opbouwen, maar ook verbanden leren leggen en diepere kennis ontwikkelen.
Belangrijke punten zijn:
• Kleuteronderwijs: Naast na te streven doelen, zijn er nu ook doelen die op populatieniveau bereikt moeten worden.
• Vierde leerjaar: De doelen maken het mogelijk om de vooruitgang te meten en bij te sturen twee jaar voor het einde van de basisschool.
• Einde lager onderwijs: Alle leerlingen moeten de doelen voor Nederlands en wiskunde behalen, terwijl de doelen voor andere vakken door een meerderheid van de leerlingen bereikt moeten worden.
De invoering gebeurt in stappen: vanaf 1 september 2025 kunnen scholen vrijwillig starten, vanaf 1 september 2026 moeten alle scholen de nieuwe doelen voor Nederlands, wiskunde, wetenschap en techniek gebruiken, en vanaf 1 september 2027 zijn alle minimumdoelen van toepassing.
Voor alle beschikbare informatie: klik door.