Het Grondwettelijk Hof verwerpt, behalve op één punt en onder voorbehoud van twee interpretaties, de beroepen tegen de wet die in een Centraal register voor rechterlijke beslissingen voorziet

De Duitstalige Gemeenschap, ordes van advocaten en verschillende natuurlijke personen vorderen de gedeeltelijke vernietiging van de wet van 16 oktober 2022 die voorziet in de
oprichting van een Centraal register voor rechterlijke beslissingen met een intern en een extern luik, en die de regels met betrekking tot de wijze van bekendmaking van die beslissingen wijzigt. Het Hof verwerpt, onder voorbehoud van twee interpretaties, een groot deel van de kritieken van de verzoekende partijen (waaronder GEWU, de groep educatieve en wetenschappelijke Uitgevers). Het vernietigt evenwel de wet van 16 oktober 2022 in zoverre ze rechters toelaat om in een bepaald geval de bekendmaking van de gepseudonimiseerde rechterlijke beslissing te verbieden of te beslissen dat bepaalde onderdelen van de motivering moeten worden weggelaten, zonder in een alternatieve wijze van openbaarmaking van de rechterlijke beslissingen te voorzien die de controle door het publiek mogelijk maakt. Arrest 30/01/2025.

Persmededeling_Grondwettelijk_Hof_30_01_2025.pdf

 

 

 

Minister Demir geeft uitgeverijen jaar uitstel voor nieuwe handboeken basisonderwijs: "Klaar zijn tegen september 2026"

Uitgeverijen krijgen een jaar uitstel om nieuwe handboeken te maken voor het basisonderwijs. Dat zegt Vlaams minister voor Onderwijs Zuhal Demir (N-VA). De minister vroeg eerst om de nieuwe handboeken volgend schooljaar klaar te hebben. Nu ligt de deadline op september 2026. Tegen dan moeten er nieuwe handboeken zijn die voldoen aan de nieuwe eindtermen, om de kwaliteit van het basisonderwijs te versterken. Lees VRT NWS.

Ben Lambrechts benoemd tot voorzitter Vlaams Partnerschap Duaal Leren

Vlaams minister van Onderwijs en Werk Zuhal Demir benoemt Ben Lambrechts, directeur Hogeschool PXL, als nieuwe voorzitter van het Vlaams Partnerschap Duaal Leren. Het Vlaams Partnerschap Duaal Leren en haar leden spelen een cruciale rol in de kwaliteitsborging en verdere uitbouw van duaal leren als volwaardige leerweg in Vlaanderen.

Nieuwe opleidingsprofielen volwassenonderwijs: wijzigingsbesluit

Vanaf 1 februari 2025 wordt het aanbod van het volwassenenonderwijs geactualiseerd en uitgebreid. In de studiegebieden afwerking bouw, ambachtelijke accessoires, land- en tuinbouw, mechanica-elektriciteit en toerisme gelden tien nieuwe opleidingsprofielen op basis van erkende beroepskwalificaties. Verschillende van deze opleidingen leiden in combinatie met het certificaat van de opleiding Aanvullende Algemene Vorming tot een diploma secundair onderwijs. Voor een aantal van deze nieuwe opleidingen kunnen bepaalde modules in een verkorte of verlengde duur georganiseerd worden in functie van een aanbod op maat van de heterogene doelgroep. Tot slot wordt ook de lijst van opleidingsprofielen die duaal georganiseerd kunnen worden, opnieuw uitgebreid. De Vlaamse Regering keurt nu principieel het besluit goed dat de nieuwe opleidingsprofielen, verkorte en verlengde trajecten en de diplomagerichtheid van bepaalde opleidingen voor het volwassenenonderwijs vastlegt, en wijzigt als gevolg hiervan de indeling van de studiegebieden in de opleidingen van het secundair volwassenenonderwijs. Dit besluit wordt geagendeerd voor onderhandelingen met de sociale partners, daarna wordt het advies van de Raad van State ingewonnen.

Wijziging Codex Secundair Onderwijs: rechtzetting toetsbereik Vlaamse toetsen

De Vlaamse Regering wijzigt principieel de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. Dit voorontwerp van wijzigingsdecreet zorgt voor een rechtzetting van het toetsbereik van de Vlaamse toetsen, door ook de specifieke eindtermen mee te nemen naast de eindtermen. Na deze aanpassing blijft het mogelijk om de vakken wiskunde en Nederlands in hun volle breedte te toetsen bij de leerlingen van het tweede leerjaar van de 3de graad secundair onderwijs, waardoor de initiële doelstelling van het decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs, met name het monitoren en versterken van de onderwijskwaliteit, gehandhaafd blijft. Over dit voorontwerp van wijzigingsdecreet wordt het advies ingewonnen van de VLOR; daarna wordt het ingediend bij de Raad van State.