De Vlaamse Regering heeft zich in haar regeerakkoord 2024–2029 geëngageerd om de onderwijskwaliteit in het leerplichtonderwijs te versterken. Met het recent goedgekeurde decreet voor de ontwikkeling van kennisrijke minimumdoelen in het basisonderwijs en de vaststelling van de nieuwe minimumdoelen werden belangrijke eerste stappen gezet in het realiseren van die ambitie. In schooljaar 2030-2031 is de implementatie in het basisonderwijs compleet en worden alle getuigschriften in het basisonderwijs uitgereikt op basis van het volledig nieuwe doelenkader. Door op tijd te beginnen met het aligneren van de minimumdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs op de nieuwe minimumdoelen van het basisonderwijs, krijgt het brede onderwijsveld voldoende tijd om de inwerkingtreding van deze aangepaste minimumdoelen (vanaf 2030-2031) voor te bereiden en vervolgens uit te rollen. Daarnaast tonen recente studies aan dat de onderwijskwaliteit in het secundair onderwijs onder druk staat. De dalende resultaten wijzen op een nood tot afstemming met de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs. Om de minimumdoelen secundair onderwijs af te stemmen in lijn met de ingezette evolutie in het basisonderwijs, wil de Vlaamse Regering de ontwikkelingsprocedure voor de onderwijsdoelen in het secundair onderwijs herzien conform de procedure die leidde tot de nieuwe set minimumdoelen in het basisonderwijs. Deze procedure moet toelaten om in de toekomst de geldende doelen aan te passen en om te vormen naar kwaliteitsvolle, kennisrijke minimumdoelen. De Vlaamse Regering beslist daarom de procedure voor de ontwikkeling van de onderwijsdoelen in het secundair onderwijs te actualiseren naar het model van het basisonderwijs; een commissie aan te stellen en de opdracht te geven de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs te aligneren met de nieuwe minimumdoelen van het basisonderwijs, met bijzondere aandacht voor de B-stroom en voor het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN); en bij de actualisering van de doelen van het secundair onderwijs de prioriteit te leggen bij de eerste graad, met bijzondere aandacht voor de eerste graad B-stroom, en bij het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers (OKAN).
Een verhoging van de btw op boeken heeft niet alleen economische gevolgen voor onze sector, maar een nog veel grotere maatschappelijke kost waar begrotingsonderhandelingen aan dreigen voorbij te gaan. Alle relevante partners in het Belgische boekenvak scharen zich achter de oproep om de BTW op boeken alvast niet te verhogen. Niet omdat we geen inspanningen willen leveren, integendeel, maar net omdat we er alles aan doen om boeken toegankelijk te houden en het onwenselijk is de bestaande flankerende maatregelen vanuit de overheid (op regionaal niveau) niet te ondermijnen. Je vindt de volledige brief aan de betrokken ministers en partijvoorzitters hieronder.
In een kenniseconomie is lezen en leren geen luxe, maar een noodzaak. Een verhoging van de btw op boeken -van literaire tot educatieve en wetenschappelijke uitgaven- zou niet alleen de boekenverkoop doen dalen, maar ook de maatschappelijke kloof vergroten. Onderzoek toont aan dat een prijsstijging van 3% leidt tot 9% minder verkoop, met 1,3 miljoen minder verkochte boeken per jaar in Vlaanderen. Dit versterkt de alarmerende trend van ontlezing en laaggeletterdheid, met directe kosten van honderden miljoenen euro’s per jaar. Boeken zijn geen opvulmiddel voor begrotingstekorten, maar bouwstenen van een sterke, democratische samenleving. Landen als Ierland en Noorwegen schaften de btw op boeken af omwille van hun waarde voor kennis en cultuur. Uitgevers, auteurs en boekhandels vragen geen gunst, maar beleidsconsequentie: verlaag of schaf de btw af. Wie zegt te investeren in innovatie en arbeid, kan niet tegelijk de toegang tot kennis bemoeilijken.
De Vlaamse Regering zet met het Digiplan 2025 een belangrijke stap in de verdere digitalisering van het onderwijs. Het Digiplan wil scholen ondersteunen bij het uitbouwen van een kwaliteitsvolle, veilige en duurzame digitale leeromgeving. Daartoe ontvangen scholen nog dit jaar extra middelen voor ICT-infrastructuur, zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 12 september. De middelen zijn bedoeld voor digitale werkmiddelen voor personeel, gedeeld gebruik van ICT-toestellen voor leerlingen, netwerkinfrastructuur en ondersteunende systemen. Daarbij wordt sterk ingezet op duurzaamheid, met aandacht voor circulaire aankopen en het hergebruik van refurbished toestellen. Lees verder.
Na advies van de Raad van State stelt de Vlaamse Regering definitief de regels vast voor de toekenning van extra ICT-middelen 2025 in het kader van het Digiplan (conceptnota digitaliseringsbeleid onderwijs). In uitvoering van het Digiplan worden extra ICT-middelen toegekend aan schoolbesturen om te investeren in ICT-infrastructuur en ICT-toestellen voor hun personeel. Er wordt ingezet op duurzaamheid en hergebruik van toestellen. In totaal wordt hiervoor 176 miljoen euro voorzien in 2025. (12/09/2025)
Nadat LIBRIUS, de beheersvennootschap van de Vlaamse boekuitgevers, samen met haar Franstalige zustervennootschap COPIEBEL en belangenverenigingen van uitgevers en auteurs (GEWU, GAU, ADEB, VAV en SCAM) een eenzijdig verzoekschrift indienden bij de Brusselse ondernemingsrechtbank om de toegang tot zogenaamde “piratensites” als LibGen, Z-Library, Oceanofpdf en anderen) te blokkeren , kregen zij nu over de ganse lijn gelijk van de voorzitter van de Nederlandstalige ondernemingsrechtbank Brussel.
De bevoegde diensten bij de FOD Economie worden nu gecontacteerd om de nodige maatregelen te treffen om, met tussenkomst van providers, zoekmachines en betalingstussenpersonen en andere tussenpersonen de toegang tot deze sites onmogelijk te maken. Dit op straffe van een dwangsom van 500.000 euro.