Decreet Gebruik van persoonsgegevens in het onderwijs

De Vlaamse Regering beslist tot bekrachtiging en afkondiging van het decreet dat het decreet basisonderwijs, de Codex Secundair Onderwijs en het decreet over het deeltijds kunstonderwijs wijzigt. Het beoogt een aantal bestaande decreten binnen onderwijs te verbeteren en aan te vullen wat het gebruik van persoonsgegevens betreft (foto's van identiteitskaarten voor identificatie leerlingen, uitwisseling leerlingengegevens via Discimus dko, ...). Dit wijzigingsdecreet werd aangenomen door het Vlaams Parlement op 26 april 2023.

Ontwerpdecreet over Vlaamse toetsen in het onderwijs

De Vlaamse Regering beslist tot bekrachtiging en afkondiging van het decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs. De Vlaamse toetsen moeten de onderwijskwaliteit versterken en monitoren. Ze moeten toelaten om snel, systematisch en gedetailleerd te weten welke de ontwikkelingen zijn qua leerlingenprestaties in een aantal basisvakken in alle scholen. Het decreet verankert de Vlaamse toetsen in het decreet basisonderwijs, in de Codex Secundair Onderwijs en in het kwaliteitsdecreet. Het decreet bepaalt dat deelname eraan verplicht is en regelt de uitzonderingen op deze verplichting. Het regelt het doel van de Vlaamse toetsen en bepaalt voor welke einddoelen ze gaan ingezet worden. Dit decreet werd aangenomen door het Vlaams Parlement op 26 april 2023.

Zwijsen verkocht aan Klett Group?

WPG Uitgevers heeft bij de Centrale Ondernemingsraad (COR) een instemmingsverzoek ingediend om Uitgeverij Zwijsen, die lesboeken voor het basisonderwijs uitgeeft, te verkopen. Het bedrijf wil zich meer concentreren op het uitgeven van boeken, luisterboeken en podcasts en daarom focus aanbrengen in haar onderdelen. WPG Uitgevers verklaarde dat deze beslissing genomen is om meer aandacht te kunnen geven aan schrijvers, lezers en luisteraars. WPG is momenteel in vergevorderde onderhandelingen over de verkoop van Uitgeverij Zwijsen aan de Klett Group, een Duitse uitgever die wereldwijd actief is op de educatieve markt. WPG verwacht dat de verkoop in de zomer zal worden afgerond. 

Akkoord over doelen leerlingen in 2e en 3e graad secundair

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en de koepels  zijn het eens geworden over de minimumdoelen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs vanaf volgend schooljaar. Alles dient nog goedgekeurd  te worden door de valideringscommissie, het parlement en vertaald in de leerplannen, die verschillen per koepel. De impact van deze blijvende en langlopende onzekerheden voor de processen van de educatieve ontwikkelaars en de timing waartegen pasklare leermethodes dienen ter beschikking gesteld te  worden, mogen niet onderschat worden. Met die belangrijke "vertalingsschakel" wordt binnen het beleid zeer weinig rekening gehouden. Pas als "leermethode-ontwikkelaar" starten op het "ongekende" moment van 100% rechtszekere en duidelijke beleidslijnen blijft vaak ook geen optie.  Het onderwijs stilleggen op 01/09/2023 baadt niemand. Kwaliteitsafbouw in plaats van het bedoelde "beter onderwijs" ook niet.

De expertgroep secundair onderwijs van GEWU volgt alles verder positief -zoals reeds maanden, lees jaren- op, ook in de communicatie naar de uitgevers. Uw vragen blijven natuurlijk verder welkom. Met ook "onze appreciatie en veel kracht" aan de leerkrachten die steeds flexibel en zeer gemotiveerd mee oplossingen in deze processie van Echternach moeten blijven zoeken. Ons uitgangspunt blijft ook "verbetering kwaliteit van het onderwijs". Waarvoor vele leerkrachten en tientallen uitgevers en auteurs/ontwikkelaars dagelijks klaar staan. Het beleid kan hierin best ondersteunend, inspirerend, "kwaliteitsgrensverleggend" in plaats van verlammend en via "communicatiemistgordijnen" werken.  Ten goede van elke leerling in Vlaanderen! 

Effectieve didactiek in leermiddelen - Voorstelling van een kwaliteitskader

Wetenschappers van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL) van de Thomas More hogeschool hebben op vraag van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts het eerste kwaliteitskader voor het analyseren van de didactische kwaliteit van lesmaterialen ontwikkeld. Het kwaliteitskader helpt iedereen die lesmateriaal maakt of gebruikt om te kiezen voor hoge didactische kwaliteit. De wetenschappers hebben voortgebouwd op het werk van de Kwaliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van de educatieve uitgeverijen, de onderwijsverstrekkers en een reeks andere partners die allemaal willen zorgen voor meer onderwijskwaliteit.  

In oktober 2022 zag de Kwaliteitsalliantie het levenslicht: het eerste structurele samenwerkingsverband tussen onder meer onderwijsverstrekkers, educatieve uitgeverijen en andere partners die werk willen maken van sterkere leermiddelen, in de hoop om zo de onderwijskwaliteit op te krikken. Ze raakten het eens over een lijst met kwaliteitscriteria en een leidraad voor mensen die leermiddelen ontwikkelen. Dat was een primeur en een belangrijke doorbraak, maar het begrip kwaliteit werd wel nog breed ingevuld. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, die de aanzet gaf voor de Kwaliteitsalliantie, vroeg aan wetenschappers van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL) van Thomas More om verder te bouwen op het pionierswerk van de Kwaliteitsalliantie en nog concretere handvaten te voorzien voor het onderwijsveld.  

Voor de didactische componenten van lesmateriaal ligt er nu een verder verfijnd en uitgediept kwaliteitskader. Dit kwaliteitskader werkt met 14 indicatoren en is gebaseerd op robuuste wetenschappelijke inzichten. De regierol van het leerproces blijft wel duidelijk liggen bij de leraren zelf. Het kader is niet verplicht, maar als leraren of lerarenteams het gebruiken, kunnen ze de inschatting maken bij welke kwaliteitsaspecten ondersteuning opportuun is. Ze worden daarbij geholpen door een heel concrete handleiding en handige kwaliteitskaarten.  

“De handleiding biedt voor elk van de 14 kwaliteitscriteria de nodige toelichting, maar vooral concrete voorbeelden van hoe het betreffende criterium in een leermiddel kan vertaald worden”, zegt Kim Bellens, senior onderzoeker bij ExCEL. “De kwaliteitskaarten zorgen ervoor dat vakgroepen en schoolteams op een snelle en praktisch bruikbare manier met het kwaliteitskader aan de slag kunnen.” 

“Het werk van de Kwaliteitsalliantie wordt hiermee nog concreter. Dat is belangrijk, want er is een sterke wil om de lat hoog te leggen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Er is bij ouders én bij leraren bezorgdheid over sommige leermiddelen. De overheid kan weinig verplichten of opleggen als het over lesmateriaal gaat, maar we kunnen wel partners samenbrengen rond dezelfde doelstellingen, om zo toch te zorgen voor meer onderwijskwaliteit”.