Na advies van de VLOR wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. Dit voorontwerp van wijzigingsdecreet zorgt voor een rechtzetting van het toetsbereik van de Vlaamse toetsen, door ook de specifieke eindtermen mee te nemen naast de eindtermen. Na deze aanpassing blijft het mogelijk om de vakken wiskunde en Nederlands in hun volle breedte te toetsen bij de leerlingen van het tweede leerjaar van de 3de graad secundair onderwijs, waardoor de initiële doelstelling van het decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs, met name het monitoren en versterken van de onderwijskwaliteit, gehandhaafd blijft. Over dit voorontwerp van wijzigingsdecreet wordt nu het advies ingewonnen van de Raad van State.
Na adviezen van de SERV, de VLOR en de VTC, en na onderhandelingen met de sociale partners hecht de Vlaamse Regering opnieuw haar principiële goedkeuring aan het voorontwerp van decreet over de lerenden en organisatie in het onderwijs. Het wijzigt een aantal bestaande niveau- en themadecreten over onderwijs en voert belangrijke maatregelen uit het Vlaams Regeerakkoord 2024-2029 uit. Een aantal van deze maatregelen hebben tot doel om de kennis van het Nederlands te verhogen, voor jongeren en volwassenen. In het secundair onderwijs krijgen scholen meer vrijheid bij de invulling van het pakket aan differentiatie-uren in de eerste graad. De werking van het volwassenenonderwijs wordt geflexibiliseerd. Enkele van de maatregelen zijn: het invoeren van een smartphoneverbod in het basisonderwijs en de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs (voor de derde graad secundair onderwijs geldt het verbod enkel tijdens de lessen); de drie uur extra Nederlands in het eerste jaar secundair onderwijs; een overcapaciteitsgroep voor leerlingen uit de buurt in het gewoon secundair onderwijs; en aanpassingen aan de NT2-test in het volwassenenonderwijs. Dit voorontwerp van decreet wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
De Vlaamse Regering kent een subsidie toe aan de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA) voor de uitvoering van het project Kennisdiffusie. Dat project heeft als doelstelling om de Vlaamse hogescholen en het hogescholennetwerk te versterken in het uitvoeren van hun rol binnen maatschappelijke dienstverlening en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. De hogescholen maken hiermee kennis toegankelijker voor ondernemingen, in het bijzonder kleinere bedrijven. Het project is doorheen de jaren uitgebreid en bestaat op dit moment uit drie luiken: het kennisnetwerk Blikopener, het relatiemanagement met het VLAIO Netwerk door de Vlaamse Hogescholenraad en het professionaliseringstraject input/output voor onderzoekers. Er wordt 5 miljoen euro voorzien die via outputfinanciering wordt toegekend aan de VLHORA. De VLHORA staat in voor de uitbetaling aan de betreffende hogescholen. Daarnaast wordt een coördinatiebudget voor de Vlaamse Hogescholenraad vooropgesteld van 500.000 euro, dat kosten-gebaseerd wordt uitbetaald.
Na een positief geëvalueerd proefproject in 2023 en 2024, kent de Vlaamse Regering nu voor 2025 een subsidie toe van 2,88 miljoen euro aan de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA). De subsidie dient voor de capaciteitsversterking voor de internationalisering van onderzoek en innovatie bij de 13 hogescholen van de Vlaamse Gemeenschap. Hiermee zet de Vlaamse overheid structureel in op het uitbouwen van praktijkgericht onderzoek met een internationale dimensie, met het oog op sterkere innovatie en economische en maatschappelijke valorisatie. Deze middelen kunnen gebruikt worden om de kwaliteit van de Europese financieringsaanvragen voor (praktijkgericht) onderzoek verder te optimaliseren, en zo de deelname van Vlaamse hogescholen in Europese projecten te verhogen.
Op vraag van drie van de voordragende instanties stelt de Vlaamse Regering Luc Vernaillen, Bruno Vanobbergen en Ilse Debourdeaudhuij aan als bestuurders in de raad van bestuur van de private stichting ‘Leerpunt’. Bart Maes wordt aangesteld als nieuwe regeringscommissaris van de private stichting ‘Leerpunt’. Ze vervangen respectievelijk Lieven Boeve, Koen Pelleriaux, Ann De Schepper en Katrien Bonneux. Leerpunt werd in 2022 opgericht met als doel de onderwijspraktijk te versterken via wetenschappelijke inzichten. Evidence-informed werken, praktijkvoorbeelden verzamelen en relevant onderwijsonderzoek samenbrengen, zijn de pijlers waarop dit nieuwe kenniscentrum werkt.
- Het Grondwettelijk Hof verwerpt, behalve op één punt en onder voorbehoud van twee interpretaties, de beroepen tegen de wet die in een Centraal register voor rechterlijke beslissingen voorziet
- Minister Demir geeft uitgeverijen jaar uitstel voor nieuwe handboeken basisonderwijs: "Klaar zijn tegen september 2026"
- Ben Lambrechts benoemd tot voorzitter Vlaams Partnerschap Duaal Leren
- Nieuwe opleidingsprofielen volwassenonderwijs: wijzigingsbesluit