De codex secundair onderwijs bepaalt dat de Vlaamse Regering nieuwe structuuronderdelen kan vastleggen, en dat kunnen vanaf het schooljaar 2019-2020 ook structuuronderdelen duaal leren en aanloopstructuuronderdelen zijn. Tegenover elk structuuronderdeel duaal staat een standaardtraject, met de minimale inhoudelijke en organisatorische modaliteiten van de opleiding in kwestie. De standaardtrajecten worden ontwikkeld in samenwerking tussen onderwijs en werk, en goedgekeurd door de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering keurt nu het besluit goed dat een aantal nieuwe standaardtrajecten bevat, die in voege treden vanaf september 2023. Het besluit bevat daarnaast een opheffing van een bestaand standaardtraject, als gevolg van actualisaties en bijkomende wijzigingen.
In het secundair onderwijs zijn 'onderwijskwalificaties' structuuronderdelen die, naargelang van de finaliteit, uit eindtermen, specifieke eindtermen, beroepskwalificaties en/of deelkwalificaties zijn samengesteld en leiden tot een studiebewijs niveau 2, 3 of 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur. Onderwijsverstrekkers of derden kunnen een aanvraag indienen tot erkenning of tot actualisatie van een onderwijskwalificatie. De Vlaamse Regering erkent nu, na advies van de Raad van State, definitief drie nieuwe onderwijskwalificaties en actualiseert één onderwijskwalificatie die al in de matrix secundair onderwijs is opgenomen.
De Vlaamse regering heeft een Commissie van Wijzen aangeduid die oplossingen moet zoeken voor problemen in het onderwijs, zoals het lerarentekort. Lees bericht van VRT Nieuws.
In het secundair onderwijs zijn 'onderwijskwalificaties' structuuronderdelen die, naargelang van de finaliteit, uit eindtermen, specifieke eindtermen, beroepskwalificaties en/of deelkwalificaties zijn samengesteld en leiden tot een studiebewijs niveau 2, 3 of 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur. Onderwijsverstrekkers of derden kunnen een aanvraag indienen tot erkenning of tot actualisatie van een onderwijskwalificatie. De Vlaamse Regering erkent nu principieel drie nieuwe onderwijskwalificaties en actualiseert één onderwijskwalificatie die al in de matrix secundair onderwijs is opgenomen. Over dit besluit wordt nu het advies ingewonnen van de Raad van State.
De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen in internationaal onderzoek zoals PISA en TIMSS leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs. 7 academici en 7 leraren schreven onder voorzitter Philip Brinckman een rapport met adviezen en speerpunten om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Het onderwijsveld gaat nu aan de slag met 13 aanbevelingen om in de komende jaren te realiseren en kondigt alvast de realisatie aan van één van de meest cruciale aanbevelingen: de oprichting van een onafhankelijk kenniscentrum 'Leerpunt' onder leiding van Pedro De Bruyckere. Dit kenniscentrum wil waardevolle inzichten uit de wetenschap en effectieve lesmethodes vertalen en verspreiden naar de klasvloer. Lees de communicatie van Onderwijs Vlaanderen.